Koffeines cellulit masszázs

Mindenki használ drogokat. Ez talán sokkoló kijelentés lehet sokak számára. Pedig ha valaki megiszik egy laza kávét, energiaitalt, egy csésze teát, vagy megeszik egy darab csokit, máris az egyik legszélesebb körben ismert és fogyasztott drogot veszi magához – a koffeint.

Sok ember el sem tudja képzelni az életét a reggeli kávé nélkül. A benne lévő koffein állítólag élesíti az elmét, ezenkívül nagymértékben megnöveli bizonyos gyógyszerek hatékonyságát, és még az izomfáradtságon is segít. De aki túl sok koffeint fogyaszt (a határ mindenkinél más), könnyen megbánhatja. A koffein élénkítő hatása – szereplés, vizsga, éjszakai munka, alváshiány, stb. esetén – fontos szerepet tölthet be a mindennapi életben.

Természetes formában, a kávéban, a teában és a csokoládéban előforduló koffein még kis mennyiségben is ingerli a központi idegrendszert. A koffein képes éberségünket és magabiztosságunkat növelni, és javíthat a közérzetünkön. Segít a monoton feladatok elvégzésében, és sportolás közben javíthatja az állóképességet. Túl sok koffein azonban nyugtalanná és ingerlékennyé teheti az embert. Súlyosbíthatja a hőhullámokat, vizelethajtó hatású (következésképpen kiszárít) és hasmenést okozhat. Mi több, a kávé – koffeinnel vagy anélkül – gyomorégést válthat ki.
A legtöbb embernél nyolc, vagy ennél több csészének megfelelő mennyiségű kávé jelent túladagolást. (Ez hígabb kávéra vonatkozik, eszpresszókávéból a határ négy csésze.) De azoknál, akik nagyon érzékenyek a koffeinre ritkán fogyasztják, akár két csésze is idegességet okozhat. Mi több, azok, akik abbahagyják a dohányzást, a koffein jobban hat rájuk. Miért? Mert a dohányzás gyorsítja a koffein kiválasztását a szervezetből. A dohányosok könnyebben hajlanak arra, hogy több kávét fogyasszanak, mivel szervezetükben a koffein koncentrációja gyorsabban lecsökken, mint a nem dohányzókéban.

Hogyan és mire hat a kávé?

Fogyasztást követően a koffein a véráramba jutva az ideg- és izomsejtek felületén fejti ki hatását. Befolyásolja számos enzim és ingerületátvivő anyag működését, és gátolja a testünkben egy fáradtságjelző anyag, az ún. adenozin hatását. Az adenozin fontos szerepet tölt be az ébrenlét és az alvás szabályozásában. A koffein azáltal serkenti az idegrendszert, hogy blokkolja az agy adenozinkötő helyeit (receptorait), így fenntartja az éberséget. Ez a folyamat befolyásolhatja a vérerek összehúzódását is, ami egyben magyarázza a koffein fejfájást csillapító hatását. 
Mindemellett a koffein – a kortizol- és adrenalin-felszabadulás serkentésén keresztül – enyhe vérnyomás emelkedést és gyorsuló szívverést okoz, ellazítja a hörgőket, kissé növeli a gyomorsavtermelést, gyorsítja az anyagcserét és fokozza a vízhajtó hatást. 
Érdekesek azok a vizsgálati eredmények, amelyek – az eddig elterjedt nézettel ellentétben – arra utalnak, hogy a szokásos mennyiségű koffeinfogyasztásnak nincs vérnyomásemelő hatása. A fiatalabbaknál viszont, és azok esetében, akik rendszeresen nem fogyasztanak koffeint, az egyszeri koffeinfogyasztást követően gyakran megemelkedik a vérnyomás. Mindezek alapján továbbra is csak a mérsékelt koffeinfogyasztás javasolható, különösen azok számára, akik magas vérnyomásban szenvednek.

Egyesek számára bölcs dolog kerülni a koffeint:

  • akinek gyomorfekélye
  • magas a vérnyomása van
  • aki szívritmuszavarban, pánikbetegségben szenved. 

Koffein nem ajánlott továbbá bizonyos gyógyszereket (antidepresszánsokat és nyugtatókat) szedő embereknek. Az eszpresszókávé növeli a „rossz” LDL-koleszterin szintjét, ami szívinfarktushoz vezethet. Azonban van jó hír is: az instant és a filteres kávé nem hordoz ilyen veszélyt. A menstruációt megelőző 10 napban fogyasztott nagy mennyiségű koffein súlyosbíthatja a menstruáció előtti szindrómát (PMS). Ugyanakkor érdekes, hogy mivel a koffein fokozza a fájdalomcsillapítók hatását, egyes PMS elleni gyógyszerek meglehetősen nagy mennyiségben tartalmazzák. 

Kutatások bebizonyították, hogy a koffeinnek jó hatása van a légzőszervekre. Kimutatták, hogy segít csökkenteni az asztma tüneteit, "mivel a koffein a theophylline asztmagyógyszer kémiai rokona, mely tágítja a tüdőhöz vezető légutakat.
A koffeinnek az agy vérereire ugyancsak jó hatása van, melyek ha megduzzadnak fájdalmasan tudnak lüktetni. Mivel a koffein összehúzza ezeket az ereket, csökkentheti, vagy akár el is mulaszthatja a fejfájás okozta kellemetlenségeket.

A koffein kockázatai

A nőket nagyobb veszély fenyegeti, mivel a koffein fogyasztása elsődlegesen a termékenység csökkenésével és a magzati fejlődéssel hozható összefüggésbe.
A koffein csökkentheti a nők termékenységét és növelheti az elvetélés kockázatát

A Marie Claire magazin szerint azoknál a nőknél, akik napi 250mg koffeint fogyasztanak (2-3 csésze kávé), kimutatták, hogy nehezebben esnek teherbe, és hogy a terhesség alatt öt vagy több csésze kávé elfogyasztása megduplázza a vetélés valószínűségét. 
A napi 300 mg-nál több koffeint fogyasztó terhes nők esetében magasabb a kockázata a kis súlyú csecsemő születésének.

A nők szervezetében a koffein fokozza a kalcium kiválasztást, és ha a kalciumbevitel eleve kevesebb az ideálisnál, akkor már napi két csésze kávé is megnövelheti a csontritkulás veszélyét. Ha szervezet hozzájut az ajánlott napi 1000 mg kalciumhoz (50 éves kor fölött 1200 mg), akkor ez a veszély nem áll fenn.

Koffein-kalkulátor

  • egy csészényi (2 dl) hosszú kávéban átlag 90-180 mg
  • egy adag (0,5 dl) presszó kávéban 100 mg
  • egy csésze fekete teában 20-90 mg
  • egy csésze oolong teában 10-45 mg
  • egy csésze zöld teában 5-30 mg
  • egy pohár (2 dl) kólában 20-30 mg
  • egy szelet (kb. 45 g) tejcsokiban 10-30 mg koffein van
  • egy pohár (kb.2,5 dl) guaranát tartalmazó energiaital koffeintartalma pedig 28-87 mg közötti tartományban mozog

Ennek alapján általánosan elmondható, hogy koffein szempontjából egy egészséges felnőtt ember számára a mérsékelt fogyasztásnak naponta kb. 3 csésze kávé (300 mg koffein) felel meg! 

várandós nők esetében, mivel a koffeinlebontás lelassul terhesség alatt, biztonságosabb, ha egy kisebb, napi 200 mg fogyasztási felső határt tartanak szem előtt.
Anyatejes tápláláskor – habár az anyatejbe csak nagyon kis mennyiségben jut át a koffein – szintén ajánlott figyelembe venni az egészségügyi határértéket, és kerülni kell a koffeinbevitelt.

Ne feledjük azonban, hogy a koffeintartalom sok esetben csak becsült érték, hiszen függ a főzet alapanyagául szolgáló növény fajtájától, az elkészítés során alkalmazott behatásoktól (pl. pörkölés, fermentálás, elkészítési mód, főzési idő), a növényi rész és a víz arányától, azaz a töménységtől.

Koffeines masszázs krém

Anticellulit hatású pakolás 10% koffeinnel. A koffein az egyik legősibb élénkítőszer. Vérkeringést fokozó hatása révén felgyorsítja a víz és a zsírok eltávolítását. A koffein elégeti a zsírokat, és enyhe stimuláló hatásának köszönhetően közvetlenül a bőrrel érintkezve segítheti a sejtek oxigénfelvételét. A koffein tartalmú krém nagyon jó hatást gyakorol a fenék és has körméretének csökkentésére
A kezelt bőrfelület piros lesz a fokozott vérkeringés miatt!

Share